torsdag 1. august 2013

Klisjéen som forsvant

«Vi har henne med oss.» Slike talemåter har alltid vært meningsløse for meg. Nå har det fått innhold.

Det er som å høre Anja. 12-åringen kjefter om bruk av penger på klær. Det er som å ha henne med seg. Nå er dette en mer selektiv utgave av kritikeren. Uansett hvor mye rett jeg har i at minsten har vokst fra alt sommertøyet. Han selv vil ikke ha klær, men gjerne pengebruk.

14-åringen har plutselig begynt med de kreative hobbyene Anja holdt på med. Det er langt til strikketøyet, men det dukker plutselig opp små malerier, dekorasjoner på klesplagg, smykker.

Og fireåringen? Han tar tyngste børa. Når pappa ikke står opp om morran, kjefter han på meg, maser og rugger på meg, trekker av dyna. Han har lært det av mamma.

Men jeg, hva med meg. Jeg er mer enn én person nå. Ofte tenker jeg på hva Anja ville gjort og hvordan, hva hun ville sagt. Kanskje jeg er blitt mer omtenksom, om det er det man blir av å tenke seg om en gang ekstra, men det er ikke det at jeg tenker meg om, jeg tenker oss om.

To hoder tenker bedre enn ett, og jeg har jo henne med meg. Har lært mye av henne, både hva hun er smartere på, og hva jeg selv er best til å vurdere og avgjøre. Jeg har jo også kjent henne gjennom store deler av utdanningen hennes og vært hennes sparringspartner i fagene hennes.


Men på det personlige plan, når jeg snakker med barn og voksne, privat og i offisielle ærend, det er noe nytt. Når det gjelder barn og familie, hennes venner og kjente, er det på en måte som at jeg representerer henne. Det fungerer.

Det er ikke en innholdsløs klisjé. Det har faktisk substans. Det er en ressurs. En glede. Noe mer enn én selv. Man vokser som menneske på en måte som gjør en både mer selvbevisst og mer sosialt bevisst enn før.

2 kommentarer:

  1. Så fint å høre om de forskjellige måtene hun er med videre på; hvordan hun fortsatt er en del av dere alle sammen.
    Jeg trodde først, av headingen din, at du siktet til nærvær av Anja som en engleenergi.
    Jeg tenker vakre tanker om Anja og dere som savner henne.

    SvarSlett
  2. Godt skrevet, jeg skjønner hva du mener - og en skjønner hva ordene betyr. Hun er med dere og en del av barna,det vil hun jo alltid være. En ny hverdag og livet går videre - fortsatt med henne.

    SvarSlett